Partner serwisu
Prawo i polityka

Tranzyt nad Polską do Rosji. Polska nie zamknie nieba

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Tranzyt nad Polską do Rosji. Polska nie zamknie nieba
fot. Riik@mctr, CC BY-SA 2.0, Flickr
Przeloty samolotów egipskich, tunezyjskich i tureckich linii lotniczych do Moskwy i Petersburga, przez polską przestrzeń powietrzną, to rzeczywistość dnia codziennego. Wlot dronów nad Polskę wzmógł internetowo-polityczną chęć zamknięcia polskiego nieba dla takich operacji. Warszawa takiego kroku nie podejmie – bycie sygnatariuszem międzynarodowych traktów to utrudnia.

„Specjalna operacja” odcięła rosyjskim liniom lotniczym dostęp do przestrzeni powietrznej Unii Europejskiej i państw, które również nałożyły na Rosję sankcje. Siatka połączeń Aerofłotu była w Europie dość dobrze rozwinięta, więc brak możliwości czynnego operowania wywołał utratę stałego dochodu, choć bardziej „szkodliwy” jest brak możliwości przelotu przez unijne niebo.

Rosyjscy przewoźnicy musieli odnaleźć się w nowej rzeczywistości – od 2022 roku połączenia lotnicze z m.in. Moskwy i Petersburga do np. Stambułu i egipskich kurortów wykonywane są drogą okrężną. Czas przelotu między rosyjską stolicą a nadbosforską aglomeracją wydłużył się z nieco ponad dwóch godzin i 30 minut do prawie pięciu godzin a w przypadku operacji do i z Kraju Faraonów rejsy pasażerskie trwają jeszcze dłużej.

Beneficjentami takiego obrotu spraw są linie lotnicze z Egiptu, Tunezji i Turcji, które realizują szereg połączeń komercyjnych – zarówno rozkładowych, jak i czarterowych. Wlot do Polski dronów znad Białorusi wywołał w Internecie poruszenie dot. tolerowania przez polskie władze realizacji operacji lotniczych do rosyjskich miast, takich jak Kaliningrad, Moskwa czy Petersburg, w polskiej (de facto unijnej przestrzeni powietrznej.

Jak powiedział dla „money.pl” Ian Petchenik z „Flightradar24”, każdego dnia tylko najwięksi tureccy operatorzy – AJet, Corendon Airlines, Pegasus Airlines i Turkish Airlines – realizują do Rosji, z wykorzystaniem polskiego nieba, co znacząco skraca czas lotów, około 110 pasażerskich rotacji. Dodatkowo dochodzą operacje stricte czarterowych linii lotniczych zarejestrowanych w tureckim rejestrze statków powietrznych, jak i rejsy przewoźników z Kraju Faraonów i Republiki Tunezyjskiej.

Wpisy internautów i polityków dzisiejszej opozycji trzeba potraktować z przymrużeniem oka, gdyż – jak prawi polskie przysłowie – „co nagle, to po diable”. Polska jest sygnatariuszem międzynarodowych traktatów i lotniczych konwencji, co już wskazuje, że działania muszą być przemyślane i zgodne z literą prawa. W innym wypadku można narazić się na znaczne reperkusje o zasięgu globalnym. Polskie władze nie zdecydują się na możliwość wprowadzenia zakazu lotów tureckich, tunezyjskich i egipskich linii lotniczych przez polską przestrzeń powietrzną.

Polska jest ograniczona przez umowy międzynarodowe, traktaty o otwartych przestworzach oraz politykę Unii Europejskiej. Nasz kraj ma prawo kontrolować swoją przestrzeń powietrzną, ale jednostronne wprowadzenie takiego zakazu mogłoby naruszać międzynarodowe umowy. Jeśli Polska chciałaby podjąć takie kroki, musiałoby to odbywać się na poziomie wspólnej decyzji Unii Europejskiej lub w ramach sankcji międzynarodowych, które obejmują cały gospodarczo-polityczny związek 27 państw, a nie tylko pojedynczy podmiot prawa międzynarodowego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Mołdawia. 11 nowych tras od SkyUp

Pasażer i linie lotnicze

Mołdawia. 11 nowych tras od SkyUp

Mateusz Kieruzal 23 września 2025

Iran Air chce latać do UE. „Bezdowodowe sankcje”

Prawo i polityka

Iran Air chce latać do UE. „Bezdowodowe sankcje”

Mateusz Kieruzal 21 września 2025

Belavia bez sankcji USA

Prawo i polityka

Belavia bez sankcji USA

Mateusz Kieruzal 16 września 2025

Zobacz również:

Ograniczenie ruchu lotniczego we wschodniej części Polski

Prawo i polityka

Ograniczenie ruchu lotniczego we wschodniej części Polski

Redakcja/inf. pras 11 września 2025

Linie lotnicze radzą sobie z blokadą przestrzeni powietrznej Pakistanu

Prawo i polityka

Indie i Pakistan ograniczyły cywilną przestrzeń powietrzną

Prawo i polityka

Indie i Pakistan ograniczyły cywilną przestrzeń powietrzną

Emilia Derewienko, Aleksander Domański 28 lutego 2019

Pozostałe z wątku:

Mołdawia. 11 nowych tras od SkyUp

Pasażer i linie lotnicze

Mołdawia. 11 nowych tras od SkyUp

Mateusz Kieruzal 23 września 2025

Iran Air chce latać do UE. „Bezdowodowe sankcje”

Prawo i polityka

Iran Air chce latać do UE. „Bezdowodowe sankcje”

Mateusz Kieruzal 21 września 2025

Belavia bez sankcji USA

Prawo i polityka

Belavia bez sankcji USA

Mateusz Kieruzal 16 września 2025

Zobacz również:

Ograniczenie ruchu lotniczego we wschodniej części Polski

Prawo i polityka

Ograniczenie ruchu lotniczego we wschodniej części Polski

Redakcja/inf. pras 11 września 2025

Linie lotnicze radzą sobie z blokadą przestrzeni powietrznej Pakistanu

Prawo i polityka

Indie i Pakistan ograniczyły cywilną przestrzeń powietrzną

Prawo i polityka

Indie i Pakistan ograniczyły cywilną przestrzeń powietrzną

Emilia Derewienko, Aleksander Domański 28 lutego 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij